Iron Man
2008.
Nem vagyok különösebben dühös erre a filmre, pedig joggal lehetnék. Ugyanis egy nagyon szemét dolgot csinál: saját témáit bagatellizálja. Bagatellizálja a fegyvergyártók és a háborúk kapcsolatát, bagatellizálja a közel-keleti háborút és áldozatait, sőt, bagatellizálja az alkoholizmust is. Hogy szó se volt a filmben alkoholizmusról? Hát, épp ez az!
Azt mondják, egy filmnek elég azt teljesítenie, amire vállalkozik. A lécet már a film alapjául szolgáló képregény magasra tette, hiába próbálták a trailerrel lejjebb ereszteni. Ott az egyik legfontosabb történetszál a főhős alkoholizmusa volt. Fogadjuk el egy pillanatig, hogy túl soknak, túl súlyosnak találták ezt a témát, és úgy gondolták, az első részbe nem fér bele a számtalan más téma mellett, ezért elsikkadna, és fel sem vállalták! Akkor viszont legalább a filmen belül felvállalt témáknak komolyabban neki kellett volna rugaszkodni.
Az első téma amerikai katonák a közelkeleten, a nyugat által is pénzelt emberrabló terroristák, a fegyvergyártók érdekeltsége a kiskirályok háborúiban, népírtásaiban. Nyilván mainstream film, ezért nem ábrázolhatnak kiloccsanó agyvelőt, ennek ellenére volt, hogy féltem ettől, olyan ügyes drámaisággal mutatják be ezeket a jeleneteket. Csak a vér, az az istenadta vér hiányzott nekem – vér még belefért volna. Mint téma viszont hamar kifúj: a főhős egy fél másodperc alatt rájön, hogy a háború rossz, nem hangzanak el érvek és ellenérvek: aki nem ért egyet vele, hülyének nézi, aki egyetért vele, az nem. Az aktuális közel-keleti állapotok és az USA külpolitikai helyzetének örök problémáit viszont meg se próbálja feszegetni a film.
Persze mindennek ellenére, pontosabban épp mindennek hála elég szórakoztató kis kétóráról van szó: a forgatókönyv egyben van, a párbeszédek sziporkáznak, a poénok ülnek, a jelenetek érdekesek, izgalmasak. Csak akkor laposodik el az egész, amikor az állítólagos csúcsponton más képregényfilmekből ismert “titánok harcába” (értsd: két szuperhős gépjárműveket vagdos egymáshoz) torkollik a sztori. Nem mintha nem lenne jó móka, de kár azt erőltetni, ami nem megy. A Pókember filmek erre vannak kiélezve, sőt, ott ez az egyik fénypont, de az amúgy is gyenge Fantasztikus Négyesnek már ez adta meg a kegyelemdöfést. Itt szerencsére csak a mélyrepülésig jutunk el a negatív skálán, és szerencsére hamarosan újból sziporkázó párbeszédekkel és jól ülő poénokkal ér véget a film.
Ha tetszett, várjátok végig a stáblistát! Igen, a legvégéig.
Nekem nagyon tetszett a film. Pont azt nyújtotta, amiért a mai néző bemegy a moziba, szórakozást. Ha mást váram volna, akkor inkább a Bábelt néztem volna meg, vagy otthon maradok és bekapcsolom a Hiradót vagy a Panorámát. Ebben a filmben benne voltak a szokásos gonosz terroristák, hiszen ellenség is kell hogy tudjon mi ellen küzdeni a mi amerikai főhősünk, ahogy ezt Bruce Willis is megtette a Die Hard x.0-ban, vagy hogy el ne feledkezzünk a 007-esről és hősies küzdelméről az orosz és egyéb távolkeleti terroristák ellen. De vissza Amerikába és vissza a képregényekhez. Véleményem szerint ha volt, akkor Iron Man-nek sokkal látványosabb a jellemfejlődése mint pl. a Pókembernek. A vér sem hiányzott, nem hiszem, hogy egy képregényben rajzolt véres jelenet azonos dinamikával hatott volna a vásznon, így szólhatott a film arról, amiért bementem a moziba: Iron Man-ről és Robert Downey Jr. alakításáról, ami szerintem maximálisan megütöttem a korábbi rajzfilmes adaptációk által felállított mércét.
Kikérem magamnak azt, hogy a mai néző csak szórakozásért menne be a moziba! Van, aki nemcsak üres időtöltést lát benne.
Hello!
Én is láttam a filmet, és nekem (is?) bejött. Szórakozás volt – magas röptű történet nem. Viszont könyvben sem csak Háború és békét olvas az ember, egy képregény adaptációhoz képest szerintem ez a film bőven jó volt. (Főleg ha hozzátesszük: általában unalmasnak tartom a képregény adaptációkat és a képregényeket.)
Az alkoholizmus nem felvállalásának is örülök, mert az ilyen jellegű karakter-vonások a sok bűnügyi regénynek hála szerintem annyira elklisésedtek, hogy általában fordított eredményt érnek el. Persze itt lehet, hogy nem, de annyira nem bánom…
Újabb kikérni valóm van:
Kikérem magamnak, hogy a képregény adaptációk esetében lejjebb kellene ereszteni a lécet. Ki mondaná pl. egy Maus adaptáció esetében, hogy elég, ha csak szórakoztat?
Egyébként meg éppen az alkoholizmusról szóló sztoriszál volt különösen népszerű, az hoszta vissza a Vasembert. Akkor mégiscsak a mélységre vágytak a képregényolvasók?
Egyébként bármilyen témát meg lehet közelíteni újszerűen, szóval szerintem ez nem kifogás.
De továbbra is fenntartom, hogy remekül szórakoztam a filmen, csak hát pénzt nem adnék ki a mozijegyre.
Sokkal roszabbra is költ az ember ! A mozi pedig szórakozás ahogy otthon a dvd-s .!!!