Trychydts <TRYCHYDTS@GMAIL.COM>
címzett: devenyi.istvan@hetivalasz.hu
dátum: 2007.04.11. 9:49
tárgy: Válasz
Tisztelt Dévényi István!
Balás Márk vagyok, az I hate it here (http://ihateithere.freeblog.hu)
bloggere. Blogom üzenőfalára hagytak egy üzenetet az Ön e-mail címével;
ezért írok most Önnek. Amennyiben valaki más írt az Ön nevében, úgy
elnézését kérem. Amennyiben viszont valóban Ön írt, szeretnék erre
részletesebben válaszolni. Szeretném, ha válaszában legalább azt
megerősítené; valóban Ön hagyta ezt az üzenetet.
> Kedves blogger! Mivel jómagam az úgynevezett
> civil újságírást is kedvelem, ezért nem csak néhány
> lapból, hanem blogokból, fórumokból is tájékozódom.
> Nyugodtan nézz utána, hogy miket írtak az emberek
> a haláleset kapcsán. d.i.
Önnek nyilván nem kell részleteznem, hogy a nyilvánosságnak különböző
szintjei vannak. Talán nem mindegy, hogy egy tucatnyi lapban vagy egy
tucatnyi, kis látogatottságú blogban olvas-e valaki valamit és emeli ezt
egy országos hetilap honlapjának nyitóoldalára. Téve mindezt úgy, hogy a
szerző “véleménye”, miszerint a felvetés “őrület” csak a teljes cikkben,
ott is csak a cikk második felében olvasható.
Nem tudom, lett-e bármilyen szerette ismerőse, rokona; amennyiben nem,
kívánom, hogy soha ne is legyen. Mindenesetre javaslom, próbáljon
belegondolni, mit érezne, ha azt látná, hogy egyesek az illető halálát
politikai célokra akarja felhasználni. Hangsúlyozom: aki nem olvassa el
az ön cikkét, csak a Heti Válasz címoldalán elhelyezett leadet, az azt
gondolja: a Heti Válasz is megerősíti ezt a kósza híresztelést. Ön
szerint ez közelében van bárminek, ami ízléses, elfogadható vagy etikus?
(Gondolom, újságíróként nem éri meglepetésként a tény, hogy az olvasók
nem feltétlenül olvassák végig a cikkeket.)
Az újságírót egy dolog különbözteti meg az átlagembertől: őt azért
fizetik, hogy írjon. Tudnia kell szelektálnia lényeges és lényegtelen,
komoly és komolytalan között. A Heti Válasz volt az első a médiumok
között, amely címoldalán — és a címoldalon kommentár nélkül —
továbbította ezt a nyilvánvalóan borzalmas üzenetet. “Tucatnyi helyen
olvastam már” — írja Ön. Ha azt vesszük, hogy a hazai blogszféra több
tízezer blogból és még több főrumból áll, akkor azt kell, hogy mondjam:
ez még véleménynek is elhanyagolható.
Tényleg azt kell gondolnom, hogy ön kiemelt a vélemények tengeréből
egyet, ami épp szimpatikus volt, és a Heti Válasz révén megkezdte a
gondolat szélesebb körű meghirdetését. Miközben egy ember halott,
halála, halálának oka rendőrségi ügy, szerettei pedig még aligha tudták
feldolgozni a tragédiát.
Ez az, ami mélységesen felháborít — ennek a felháborodásomnak adtam
hangot a blogomban.
Üdvözlettel,
Balás Márk
Heti Válasz – Dévényi István <devenyi.istvan@hetivalasz.hu>
címzett: Trychydts <trychydts@gmail.com>
dátum: 2007.04.11. 15:40
tárgy: Heti Válasz
Kedves Márk!
Kezdeném a leaddel: aki egy 2000 karakter körüli publicisztikából csak a
leadet olvassa el, azzal nincs mit kezdeni. És nem is akarok velük
foglalkozni, mert azt gondolom, hogy értelmetlen. Ennyire azért nem gyorsult
föl a világ – hogy ezzel az elcsépelt formulával éljek.
Hogy a nyilvánosságnak milyen szintjén helyezkedik el egy hivatásos újságíró
és egy blogger, az lehet ugyan vita tárgya, de szerintem ugyanazon a
szinten. Sokáig tartott, amíg ezt el tudtam fogadni, de ma, amikor a
netpolgárok jó része blogokból is tájékozódik, nem igazán lehet meghúzni a
határokat. Például melyik cikknek van nagyobb hatása: annak, amit X. Y.
hivatásos zsurnaliszta ír egy online lapban, és elolvassák ezren, vagy amit
a felkapott blogger jegyez, és elolvassák 15 ezren?
A közhangulatot ráadásul sokkal pontosabban adja vissza az internetes
topicok és blogok szellemisége, mint akármelyik lapban megjelenő
publicisztika. Én hiszek a civileknek, eztán is fogok: ha azt tapasztalom,
hogy egy vélemény több helyen is felbukkan egymástól függetlenül, akkor
biztos vagyok benne, hogy ez a közhangulat, és nem az, amit másnap megír a
Népszava vezércikke.
Egyébként meg az én stílusomhoz hozzátartozik, hogy szeretem meglepni az
olvasóimat, s az olvasottsági adatokból úgy tűnik, hogy az olvasók szeretnek
meglepődni az írásaimon, ezért ezzel a továbbiakban sem fogok felhagyni. Így
aztán továbbra is ilyen viharkavaró leadekkel fogom bombázni mindazokat, akik
kitartanak a lapunk és mellettem. 🙂
A blogbejegyzésedről pedig csak annyi, hogy ékesen bizonyítja egy néhány
hete készült felmérés eredményét, miszerint az emberek sokkal durvábbak az
online kommunikációban, mint a valóságban. 🙂
További jó bloggolást: Dévényi István