Kóka János kiszorítja a diákokat a vasútról

Februártól 16, majd májustól újabb 17 százalékkal emelik meg a vasúti vonaljegyek árát. Ez valójában összesen 35%, plusz a kedvezmények körének szűkítése. Esti tagozatos egyetemi hallgató vagyok, így a változás számomra 135%-os áremelést jelent, és ha a menyasszonyom szüleit akarjuk meglátogatni vidéken, az eddigi ötezer helyett kilencezer forintot kell majd fizetnünk. A megszorítások kihirdetésénél arról volt szó, hogy a reálbéreket nem csökkentik lényegesen, de én azt gondolom, egy 135%-os áremelés meglehetősen kilóg ebből a koncepcióból.

Felfoghatatlan, miért csak a diákokat sújtják a közlekedési kedvezmények megvonásával. Bár a 35%-os áremelés általános, a nappalis diákok esetében az eddigi 67%-os kedvezmény 50%-ra csökken (ez önmagában is 50%-os áremelést jelent), esti tagozatos hallgatók esetében az 50%-os kedvezmény teljesen megszűnik (100%-os emelés). Miközben a nyugdíjasok vagy például a fogyatékosok kedvezményei változatlanok maradnak – miért?

Kóka János a változtatásoktól a költségvetés kímélését várja, és bár nem mondta, érezhető, hogy a megszorítást strukturális reform még jóideig nem fogja követni: a bürokratikus vízfejet nem csökkentik, és a szolgáltatás színvonala is ugyanolyan pocsék marad. De a kitűzött cél, a költségvetés kímélése alighanem teljesülni fog, mi például így már nem is fogunk vonatra szállni: tízezer forintból már autóval is mehetünk. Az autó háztól házig visz, akár autópályán, ahol nem kell a menetrendhez igazodni, még a mocskos, lepusztult Keletibe sem kell kibumliznunk többé. Tényleg ez volt a cél?

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé.